Plus en Zo

Ik heb vorig jaar het boek 200 jurken gekocht. En daar bleef het bij, het kwam er op de een of andere manier niet van. Maar vorige maand het boek toch maar eens "afgestoft" en aan de slag gegaan. Het idee van het boek is eigenlijk vrij simpel. Met een aantal patronen voor tops, rokken, mouwen en kragen kun je oneindig combineren. Ik ben weg van de jurken van de fifties. Wijde rokken, de mooie lijfjes, de accessoires die net wat klassieker zijn. En met een boothals, een kapmouwtje en een wijde rok als gekozen jurkdelen ben ik aan de slag gegaan. De patronen gaan tot maat 54 dus ik hoefde het patroon niet in de breedte aan te passen. Maar toen... Het boek gaat uit van een standaard lichaam van 1.68 en cup B. Komt in mijn geval niet geheel over met de werkelijkheid. Gek hoor. Als je maat 50-52 hebt heb je over het algemeen niet zo vaak een cup B en ik had nog 6 cm extra lengte. Dat werd dus patronen aanpassen. Deze keer wilde ik het echt goed doen!

Allereerst een testversie maken. Anders is het toch een beetje zonde van het geld voor de stof. Heb hem van Terlenka gemaakt, je weet wel dat jaren zeventig stofje waarmee onder andere broeken en rokken gemaakt werden en tegenwoordig met name carnavalskleding. Kreukt niet, kan in de droger en is spotgoedkoop. Dus als het niet een geslaagde versie wordt: geen man overboord. Is het wel een geslaagde versie heb ik er een leuke jurk bij, handig voor op vakantie.

Dan: patroon aanpassen. Gelukkig had ik al jaren het boek "patronen aanpassen voor een maatje meer" van Lorna Knight in de kast staan. Tot mijn grote schande nog nooit gebruikt. Maar onmisbaar ben ik achter. Want volgens het patroon zitten mijn borsten te laag, de breedte ertussen is te wijd enne o ja, de onderkant is een maatje groter. Dat laatste valt nog mee maar de eerste 2, das een uitdaging. En met die uitdaging ben ik wel een uur bezig geweest. Was een heel knip en plakwerk maar met het boek erbij lukte het. Was alleen eerst even vergeten dat als je boven de borst wat stof erbij moet doen, je onder de borst dat er weer af moet halen... Vond het al zo raar dat het voorpand veeeeeel langer was dat het rugpand. Gelukkig was dat voordat ik ging knippen. Het motto is niet voor niets: measure twice cut once. En gemeten heb ik.

Ik had een hele mooie donkerblauwe kleur Terlenka in de kast liggen. Met het knippen kwam ik er achter dat ik te kort had. En daar kwam ik natuurlijk pas achter toen ik alles behalve het rokdeel van de achterkant geknipt had. Hmmmm. Marco zegt altijd: je moet niet in problemen denken, altijd in oplossingen. Dus de kast weer in. En daar lag nog een stuk roomwitte Terlenka, nog over van het verkleedjurkje voor Sophie's feestje. Het patroon van de rok erbij gepakt en deze in 4 delen gesplitst om de rok in een soort colorblock idee te maken. Zie daar, de oplossing.
Het in elkaar zetten van de jurk ging heel goed. Het enige wat lastig is bij de gekozen stof is dat je het niet makkelijk in model kunt krijgen. Het kreukt dan wel niet, heel handig, maar de opengestreken naden wilden ook niet altijd luisteren. De blinde rits ging redelijk, hij is niet geheel blind maar niet te zien doordat het dezelfde tint donkerblauw is als de stof. En de zoom afwerken met biaisband ging ook razendsnel. De pasvorm is prima, al moet ik de armsgaten iets wijder maken de volgende keer. Het past wel maar zit niet los genoeg naar mijn smaak.



De "aan-foto" komt nog. Denk ik. Misschien. Denk het wel...

Een hele fijne zondag allemaal, geniet van het mooie lenteweer!

Kus Natalie







2 opmerkingen:

  1. Ahah hier ben je dus gebleven. Ik moet je zeggen dat het bloggen bij mij ook op een erg erg laag pitje ligt met alle verbouwingen in en om het huis komt het er gewoon niet van. Maar he blog ziet er super uit. Ik hoop dat alles goed met jou gaat. Veel liefs van mij en een super fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Hier ben ik gebleven inderdaad ;). Ik hoop dat er niet weer een radiostilte van 2 jaar gaat volgen, was wel een hele lange pauze.

      Verwijderen

We love Otium!

Mijn sewing-mojo begint terug te keren! Ik wilde eindelijk eens iets voor mezelf maken, als ik al iets maak is het voor onze spruit. En nu e...