De "aan-foto"

Ik heb besloten jullie de "aan-foto" te laten zien van de retrojurk uit de vorige post. Ik vind het lastig om mezelf zo op de voorgrond te plaatsen. Misschien is het toch onzekerheid, ik weet niet. Bang wat mensen zullen denken bij het zien van mij, een "dik" mens. Opmerkingen zullen plaatsen die daarna verwijzen en dan niet in positieve zin. Naar woord, dik. Maar na de ophef van afgelopen week met betrekking tot het weigeren van te dikke mensen voor de erehaag bij de herdenking op de Waalsdorpervlakte ben ik toch na gaan denken. Heb ikzelf er ooit mee te maken gehad? Ja. Nageroepen op straat: vetzak, dikzak, vette zeug. Uitgescholden op mijn werk. Opmerking van een familielid bij het eten van een ijsje na een etentje: meisje zou je dat wel doen, je wordt wel erg dik. Kan nog wel even doorgaan. In het kort dik is slecht. Dik is lelijk.

Wat betreft de ophef: waarom zijn "een tiental klachten" genoeg om 1 van je eigen vrijwilligers zo aan de kant te zetten? Een herdenking van mensen die gefussileerd zijn omdat ze in opstand kwamen tegen juist het uitsluiten en apart plaatsen van mensen op grond van hun geloofsovertuiging. Niet alleen Joodse mensen, maar ook Sinti en Roma, Jehova's getuigen. Maar behalve een afwijkende geloofsovertuiging ook mensen met een geestelijke handicap, zwervers en homoseksuelen. Kortom voor iedereen die "anders" was in de ogen van de Nazi's. En dan beslis je als stichting van de herdenking van die
"opstandelingen" om iemand uit te sluiten op basis van juist dat anders zijn.
Maar een dikke uitsluiten, dat mag volgens de wet. Artikel 1 geeft dat blijkbaar namelijk niet duidelijk weer:

Artikel 1 betreft een voor Nederland fundamenteel beginsel, het luidt:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.


Ik vind het er duidelijk staan. Er staat: of op welke grond dan ook.

Dit postte ik op FB in mei 2017:
Waarom mag je wel dikke mensen bashen, maar als je het woord dik vervangt door gehandicapt, allochtoon of een ander kenmerk dat dat discriminatie is? Een voorbeeld is een vraag bij 'de jongens tegen de meisjes' van RTL4 waarbij de vraag was: doe je het liever met een bodybuildster of met een dikke vrouw. De uitkomst was dat het merendeel het liever deed met een bodybuilder. Dat er überhaupt zo'n vergelijking gemaakt wordt is al stuitend. Ik was vroeger "dik", daarna te mager en continu bezig met het maar niet aan willen komen en nu ben ik weer terug op het 'oude' niveau. Maar zit beter in mijn vel dan toen. Blij en gelukkig met mijn gezin, blij dat ik de toekomst weer zonnig zie, blij dat ik uit de sombere donkere tijd aan het komen ben. En als dat is met een ander lijf dan sommige mensen graag willen, so be it!

En dat meen ik echt. Ik ben van maat 48/50 naar een 34 gegaan en uiteindelijk weer terug naar een 48/50. Maar dankzij een donkere tijd en de daarbij gekregen hulp, de liefde en het geduld van Marco en een aantal belangrijke gebeurtenissen zoals de verhuizing hebben me rust gegeven en geholpen met zelfacceptatie en een soort van houden van mezelf. Ik mag er zijn!

Een klein jaar na de FB-reactie keek ik gisteren de herhaling van Echt Waar?!. Daarin werd uitgelegd dat de zeemeermin ontstond toen zeelieden die al maanden op zee waren zeekoeien op zandbanken zagen liggen en dachten dat het vrouwen waren. Een mythe dus. Snap ik best dat ze dat zagen na zoveel maanden zonder vrouw, slecht eten en alleen mannen en ze beeldden het grappig uit. Maar de opmerking erna was dat niet. Ik weet niet de precieze bewoordingen meer maar de strekking was dat in de huidige tijd er ook zeekoeien zijn maar die zijn niet op zee. Dus.......

Ik volg meerdere blogs mbt curvy dames die de mooiste creaties maken en ook deze volg ik. De blogster, Lottie Mea Jones, is een super mooie vrouw en een echte duizendpoot: onder andere Plus size model, zangeres, styliste. Maar ook een voorvechtster in de strijd tegen fatshaming. En nu ook de initiatiefneemster voor een petitie: een aanvulling omtrent postuur op de wetgeving over discriminatie (Artikel 1). Haar blogpost over waarom ze de petitie gestart is kun je hier lezen. Uiteraard heb ik getekend. Mocht iemand dit ook willen doen, hier de link

Dus vol trots nu de "aan-foto":


Bedankt voor het lezen van deze post.

Kus Natalie





3 opmerkingen:

  1. Dik of dun je blijft door dik en dun mijn lieve vriendin! En nogmaals ik vind de jurk helemaal geweldig!!! En hij staat je super goed. Dikke kus van ons xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De jurk staat je fantastisch en wat mij nog veel meer opvalt is dat jij straalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo herkenbaar, zoveel vooroordelen, zoveel 'holle' woorden die bij de ontvanger wel blijven hangen. Ik bewonder je artikel. En ik bewonder jou als vrouw! Hopelijk ben je sterk genoeg om dit alles naast je te leggen en enkel energie te steken in mensen en dingen waarvan je energie terugkrijgt!

    BeantwoordenVerwijderen

We love Otium!

Mijn sewing-mojo begint terug te keren! Ik wilde eindelijk eens iets voor mezelf maken, als ik al iets maak is het voor onze spruit. En nu e...